نقشه راه گردشگری لاهیجان
نوشته شده توسط : نیما زمانی

برخی از جاذبه های گردشگری لاهیجان

 

یکی از سرسبز ترین شهر های شمالی ایران انچنان روح شما را تسخیر خواهد کرد که تا مدتها در رویایی شیرین غرق خواهید شد. مناظر سرسبز با چاشنی رایحه دلپذیر بهار نانج و تفریحات مهیج، شما را به بلندای خیال خواهد برد. لاهیجان با عنوان عروس گیلان یکی از نعمت های بسیار زیبایی است که خداوند به کشور ایران عطا کرده است. برای تمدد اعصاب و بدست اوردن روحیه ای شاد و انرژی فراوان همین الان کوله بار سفر را ببندید و عازم جاده های رویایی لاهیجان شوید. لاهیجان (به گیلکی: لاجؤن) مرکز شهرستان لاهیجان، بزرگترین شهر شرق استان گیلان و نود و پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. لاهیجان یکی از شهرهای گیلک نشین است و مردمان آن به زبان گیلکی سخن می‌گویند. این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چایپوشانده‌است. این شهر در شرق سفیدرود و در ارتفاع ۴ متری قرار دارد. برای یافتن و رزرو و اجاره اقامتگاه های لاهیجان می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

 

کوه و آبشار شیطان کوه

 

در قسمت شرقی لاهیجان و در پای کوهی سر سبز و مملو از شمشاد وجود دارد که آبشاری مصنوعی نیز از آن جاری می‌باشدو پلکان‌های سنگی تعبیه شده ای که قله کوه را به این آبشار متصل می‌کند.این کوه شیطان کوه نام دارد که در گذشته به شاه نشین کوه معروف بوداین کوه به دلیل واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند. این منطقه در گذشته به شاه نشین معروف بوده است اما امروز این منطقه تغییر نام داده و به شیطان معروف شده است. به صورتی که نام شیطان کوه امروزه آن چنان جا افتاده است که نه تنها ساکنین لاهیجان، بلکه همه ایرانی ها با این نام آشنا هستند.

به طبق نظرات عده ای از اهالی این منطقه علت نام گذاری شیطان کوه هیچ ارتباطی با با خرافه پرستی و همچنین شیطانی که در بین عموم متداول است، نیز نمی باشد. داستانی که در این باره وجود دارد طبیعت این کوه به گونه ای است که وقتی از بالا به پایین نگاه می کنید احساس خواهید کرد به راحتی با دویدن به دامنه میرسید اما نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود و در باور قدیمی های محلی در اینجا شیطان چشم فرد را کور می کند، یا به نوعی او را گول می زند.

در منطقه شیطان کوه، آبشار زیبا و دیدنی وجود دارد که از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می شود. این آبشار به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است. یک راه پلکانی در کنار این آبشار قرار دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله از کنار آبشار و پای کوه آغاز می شود و از داخل درختان سرسبز نیز می گذرید و به قله کوه و بام سبز خواهید رسید.

 

استخر لاهیجان

 

یکی از دیدنی هایی که در سفر به لاهیجان بدون شک از آن بازدید خواهید کرد، استخر لاهیجان است که در بلوار خلیج فارس یا بلوار مطهری و در نزدیکی شیطان کوه قرار دارد؛استخر لاهیجان یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهرستان لاهیجان در دامنه‌ی «شیطان کوه» و در بخش شرقی لاهیجان قرار دارد که به «استخر لاهیجان» شهرت یافته است. این جاذبه‌ی زیبای گردشگری در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با عمقی نزدیک به ۴ متر قرار گرفته است که در دوران گذشته به عنوان مخزن آب جهت آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می‌شددر میان این استخر زیبا جزیره ای خودنمایی میکند که در قدیم به آن میان پشته می‌گفتند که توسط پلی سیمانی با پایه‌های فلزی به بلوار حاشیه استخر متصل می‌شود.امروزه این قسمت به عنوان تالار عروسی استفاده میشود.

 

تله کابین لاهیجان

 

یکی از تفریحات هیجان انگیز لاهیجان تله کابینی است که بر فراز بام سبز این شهر حرکت می کند و دنیای از مناظر رویایی را به چشمانتان هدیه می دهد. این تفریح لذت بخش با دو ایستگاه و جمعا 33 تله کابین در سال 1384 احداث شده است. چشم انداز هایی که با این تله کابین قابل مشاهده می باشند بسیار تماشایی و لذت بخش خواهند بود. وجود امکاناتی از قبیل: غرفه های خوراکی، صنایع دستی و کافی شاپ در ایستگاه های تله کابین احرار این تفریح را تبدیل به پررونق ترین تفریح لاهیجان کرده است. ساعت کاری تله کابین از ۸ صبح تا ۸ شب است.

 

بام سبز لاهیجان

 

بام سبز یکی از بهترین جاهای دیدنی لاهیجان در استان گیلان است. اگر از پای شیطان کوه حدود هزار پله بالا بروید به بام سبز لاهیجان می‌رسید . فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است. وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان شهری هم امکانات ویژه‌ای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. حدود هزار پله سیمانی از بام سبز تا پای کوه است که این، یکی از شورانگیزترین مسیرهای منتهی به بام سبز است. در کنار بام هم طرح تله‌کابین بام سبز لاهیجان به عنوان نخستین تله‌کابین گیلان در سال ۱۳۸۴ احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

بقعه تاریخی شیخ زاهد

 

این بنای قدیمی در روستایی به نام " شیخانه ور" در مسیر لاهیجان به لنگرود بر دامنه یک کوه واقع شده است.آرامگاه این شیخ ضریحی چوبی و ساده است. با کاشی سبز رنگی پوشیده شده است ارتفاع آن از کف بنا ۱۵ سانتی متر است. بنا، ساختمانى هرمى شکل با پوشش سفالى و گنبد نوک ‌تیز است. سقف درونى بقعه، داراى گچ برى است و ازاره‌ هاى آن با کاشى ‌هاى رنگى و گلدار مزین شده ‌اند. همچنین بقعه دارای دو اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار است. بنا دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است که به دلیل ریزش باران فراوان در این منطقه با شیب زیادی ساخته شده است. مشابه این کعکاری در سایر نقاط ایران دیده نمی شود. هندسه نسبتا پیچیده بنا موجب شده تا نگاه هر بیننده کنجاوی را به خود جلب کند. سطح حره را با کاشی کاری زرد، آبی، سفید و سیاه و نقوش سنتی و گلدار پوشانده ‌اند. اطراف گنبد و دیگر نقاط بنا نیز با سفال پوشیده شده است. بنای اصلی آن بقعه شیخ زاهد گیلانی از داخل به شکل مربع و به ابعاد ۶۱۰ سانتی متر است. سه طرف بنای اصلی دارای ایوان بوده و در حجره اول مشرف به ایوان شمالی، قبر سید رضی بن مهدی الحسینی الباشکجانی وصندوق چوبین منتسب به شیخ زاهد قرار دارد. همچنین، در همین اتاق قبر بلند کاشی‌‏ کاری شده ‌‏ای قرار دارد که به روایتی، مدفن غلام شیخ زاهد و به روایتی دیگر آرامگاه یکی از دختران تیمور گورکانی است که با توجه به شکل گهواره ای قبر می تواند نظریه درستی باشد.

 

پل خشتی لاهیجان

 

در غرب شهرستان لاهیجان، در محله‌ای به نام «پرده سر» سازه‌ای تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران حکومت کیائیان باز می‌گردددر منتهی الیه محله پردسر و در فاصله 500متری بقعه حاجی دانروی رودخانه سیم رود یا سیم جو قرار گرفته است.پل خشتی لاهیجان دارای 5 چشمه بوده و در زمان قاجاریه مرمت شده است.پل خشتی لاهیجان یا پردسر، مربوط به سدهٔ ۹ ه‍.ق است و در لاهیجان، میدان چهار پادشاه، محله پردسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. پل خشتی لاهیجان با ۵۰ متر طول و ۴/۵ متر عرض و ۱۱ متر ارتفاع در شمال‌غربی لاهیجان و در محلّه پرده‌سر قرار دارد. پل خشتی لاهیجان از آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج ساخته شده و با طاق جناقی و سیل‌برگردان دارای سطح عابرروی مسطّح و دو سطح شیب‌دارِ جانبی است که سنگ‌فرش شده است.

این پل از آثار بجای مانده قرن ۹ قمری و مربوط به دوره کیاییان است؛ و در شمال غربی شهر لاهیجان درفاصله ۵۰۰ متری بقعه حاجی دان و ۲۵۰ متری بقعه ملاعقیل یا عاقلیه و در محله پردسر واقع شده‌است. این پل بر روی رودخانه سیم‌رود یا سیم‌جو قرار گرفته‌است. پل خشتی لاهیجان دارای ۵ چشمه بوده و دو دهنه بزرگ اصلی دارد و چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگ‌تر بوده و با طاق جناقی و سیل برگردان‌هایی در اطراف پل است؛ و طاق چشمه‌ها هلالی است.

 

روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی

 

روستای چی چی نی کوتی لاهیجان جزء روستاهای زیبا و دیدنی لاهیجان است.نام این روستای دیدنی و زیبا که چشم اندازهای بی نظیری داردلانه گنجشک است. منطقه زیبا و سر سبز لاهیجان از شمال به دریای خزر از شرق به لنگرود از جنوب به دیلمان از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است با رفتن به این روستای زیبا معنای طبیعت بکر را درک خواهید کردو هنوز گونه‌های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل ها زندگی می کنند.

 

تالاب بین‌المللی امیر کلایه

 

امیرکلایه، تالابی بین المللی در استان زیبا و دیدنی گیلان است. این تالاب دارای وسعتی به اندازه ی ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که در مقایسه با دیگر تالاب های گیلان آب آن شیرین است و در فاصله ی یک کیلومتری دریا قرار دارد. علاوه بر این تالاب امیر کلایه زیستگاهی مناسب برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است. همانطور که گفتیم، این تالاب زیستگاهی مناسب برای گیاهان و جانوارن گوناگون است؛ یکی از گیاهان زیبایی که در این تالاب رشد می کند “پسته ی دریایی” است که در زبان محلی های این منطقه به آن ثعله به اقلی می گویند، محصول این گیاه لاله تالابی است. این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها گیاه زیبایی نیست که در این منطقه می رویند گل های نیلوفر آبی سفیدی هستند که در این تالاب رشد می کنند و جذابیت منحصر به فردی را به وجود می آورند. در فصل زمستان‌ این تالاب محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است.

 

آرامگاه کاشف السلطنه، موزه تاریخ چای لاهیجان

 

لاهیجان شهری که معروف به پایتخت چای ایران است. چای‌کاری در ایران برای نخستین‌بار به همِت "حاج محمدمیرزا کاشف‌السلطنه چای‌کار" در سال 1319 هـ.ق در لاهیجان آغاز و به‌سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت و طعم دلپذیر چای لاهیجان که به مزاق ها خوش آمده بود زبانزد همه گشت و دیری نپایید که صادرات آن نیز آغاز گشت موزه تاریخی چای ایران یکی از مکانهای دیدنی شهر لاهیجان است که همه ‌روزه پذیرای بسیاری از افراد بومی و گردشگران است.و در لاهیجان خیابان کاشف شرقی نرسیده به سراه کشاورزی واقع شده‌است.

 

حمام گلشن

 

بخش زیادی از حمام طی زلزله و گذر سال ها تخریب شده و از ۸۰۰ متر آن تنها ۶۴۵ متر باقی مانده است. هنوز از آن بنا برای استحمام استفاده می شود. حمام سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسده و البته در زمان خودش ثروتمندان شهر از آن استفاده می کردند. متاسفانه شرایط نگهداری آن کاملا غیر اصولی است و هر روز آسیب های بیشتری می بیند رو به ویران شدن است.آدرس آن نیز لاهیجان، میدان وحدت (چهار پادشاهان، محله میدان)، ضلع جنوب غربی میدان، خیابان سردار جنگل (حافظ جنوبی سایق) درب آن از ضلع جنوبی داخل کوچه.

 

تالاب سوستان

 

تالاب سوستای از دیگر جاهای دیدنی نزدیک لاهیجان است که البته کم تر کسی از آن اطلاع دارد و برای رسیدن به آن احتمالا باید از محلی ها سوال کنید. چرا که مقداری از انتهای راه روستایی و پر پیچ و خم می شود. پیشنهاد می کنیم هنگام رفتن کمی امکانات رفاهی نیز همراه خودتان ببرید، آنجا هیچ مغازه ای وجود ندارد و ممکن است از نداشتن کمی خوراکی و نوشیدنی پشیمان شوید. (حتما زباله‌ هایتان را در کیسه ریخته و آن را با خود برگردانید حیف است که آیندگان از دیدن زیبایی های طبیعت محروم شوند) برای رسیدن به مرکز رویش نیلوفر و نیزارها باید از خیابان شقایق به میدان دانشگاه آزاد لاهیجان رفته و پس از رسیدن به میدان تربیت معلم وارد جاده سوستان شوید.

 

مسجد چهار پادشاه

 

مسجد چهار پادشاهان یا چهار پادشاه یکی از آثار تاریخی شهر لاهیجان و بقعه چهار تن از شاهان کیایی است؛ این مسجد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.این مسجد در لاهیجان خیابان کاشف میدان چهار پادشاه بقعه چهار پادشاه قرار داردنسبت این سادات به علی بن حسین امام چهارم شیعیان بازمی‌گردد.

منبع : مجله چتراتا





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: